Stor fod i munden
Man valgte så også at opføre den ovenpå og udenom Elisabeth Toubros skulptur "Torvenes Brøndsløjfe" a.k.a. "Vanddragen". Skulle man tidligere have manglet synligt bevis for byens provinsmentalitet bliver det vist ikke tydeligere.
Jeg trøster med at Eliabeth Toubro, som leverer noget af det mest spændende og (ja, givet er det her den er gået galt et sted) intellektuelt udfordrende rumkunst i disse tider, må have lukket for boks Aaaarhus for længe siden; rækken af udhyrlige udsagn om hendes skulptur er lang og beskæmmende - men nu heldigvis vist ikke til at overgå ... sic.
Klink
Jeg kender ikke baggrunden for foden på Store Torv men fandt den ganske fornøiejelig. Kunne se på visualiseringen, at det havde været tanken, at den skulle træde mere direkte på Toubros dims. Det gjorde den ikke. Kaskiesens at det skyldes besværet ved at gøre det. Nå - men nogen satte foden ned på Store Torv i Kulturnatten. Fænomenet Kulturnat plejer ellers mest at handle om at butikkerne holder længe åbent så man kan fyre kreditkortet af lige indtil klokken 24. Det svarer jo udemærket til den mest fremherskende kultur på disse og andre kanter. Også selvom man i sidste søndags Politiken kunne læse at nu er det ikke længere cool, at bruge sine penge på en synlig måde. Hvad skal vi så give os til i Kulturnatten? bygge en stor fod i ubehandlet fyrretræ på byens store torv måske. Ku det være et bud? Lad os se på sagerne. Man kan bygge en fod i træ og pille den ned igen. De involverede har det sjovt imens, dem der går forbi syns det er helt i skoven. Man griner rystende på hovedet og tænker, at de folk er nogle tosser. Hvorfor lige dér? Ku de ikke bygge den hjemme ved dem selv, den dumme fod. Joe de kunne de faktisk godt have gjort men så havde de nok ikke fundet en sponsor til at betale for alt det træ. Måske havde det også været bedst sådan for os alle sammen. For hvad skal det til for: at sætte en fod ned og så på byens fineste plads næst efter Stjerne Pladsen? Ovenikøbet på en måde så det berører et værk af en anerkendt kunstner. Det må have med provinsialisme at gøre. Hele idéen om, at nogen intervenerer i det offentlige rum med den slags aktiviteter er næsten ikke til at holde ud. Desuden fik foden vel lov at stå dér med McDonalds affald smidt på sig i flere dage efter kulturnatten. Hedder det måske kulturnætter, måske varmes der op til en kulturuge fremover. Lidt synd for ekspedienterne i alle de forretninger, der nu skal til at holde åben indtil midnat i en hel uge. De må kunne skiftes til at tage den tørn. Endnu værre er det dog at tænke på hvad det næste mon bliver, nu hvor proppen er af og folk har fået færten af, hvad det offentlige rum også kan bruges til. At det kan bruges vidste vi jo godt i forvejen. Der er skæg og ballade alle vegne: bænke man kan sidde på, træer hist og hér man kan læne sig op ad og flotte ting at se på. Tag nu bare den flotte skulptur på Store Torv udført i stål og granit. Se det er materialer der holder et højt niveau. En langt større by værdigt vil jeg næsten sige. Det er fremsynet, at lave noget i materialer, der kan holde i mange mange år fremover. Den slags bliver man glad for længden. Selvfølgelig er der altid nogen som synes, at en flot ting ikke rigtig passer ind i bybilledet. Sikkert fordi de ikke forstår hvorfor den står lige dér. Eller ikke synes den er helt færdig. Det er den jo heller ikke og sådan er det med al god kunst, man skal selv gøre det færdigt. Med Toubros installationsarbejde, dér skal man f.aks. selv forestille sig den vandtåge, der giver værket sin mening. Det handler jo selvsagt ikke om selve formen af installationsarbejderne, nej det er ligesom i en svømmehal, hvor et bassin uden vand netop giver mulighed for, at reflektere over hvor svimlende dristigt det ville være, at springe ud fra vippen. Nok derfor Toubros arbejde på Store Torv ville få mere luft under vingerne med titlen: Jens Lyn I Vandland. Men det .... (forkortet af redaktøren)
SvarSlet