tirsdag den 31. juli 2012

DET SEJLER!

















Maritim misinformation

Jeg bruger selv udtrykket 'det sejler', når jeg virkelig synes noget slet ikke fungerer eller går som det skal. Kan til nød også finde på at sige om en person at han eller hun sejler. Som med så mange andre virale udtryk tænkte jeg ikke nærmere over ordets indhold - eller forstod det måske blot intuitivt i sammenhængen. Men pludselig en dag kunne jeg ikke høre forbi ordets verbale indhold: Sejle. Hvordan kan noget ikke hænge sammen i et udtryk det netop handler om at have en destination, være ovenpå og i det hele taget navigere i verden?
Det blev ikke bedre af, at der ved nærmere eftertanke er et hav (... undskyld) af positive udtryk knyttet til sømandskabet: Man kan således være på rette kurs, for fulde sejl, med skruen i vandet på bølgen blå. Det sejler for udtrykket 'det sejler'.
Men så var det pludselig bid. For dér lå skibet og flød på vandet - ja måske sejlede det endda! Og så forstod jeg, at når noget sejler - så er det uden skib og søkort at forstå. Det er ganske simpelt den bevægelse vand gør eller har i sig selv - alt efter vejrlig blidt vuggende eller med noget større krusninger. Det sejler under alle omstændigheder. Ukontrollabelt og formløst.
At ordet har to så forskellige betydninger kan være svært at forstå, men det skyldes givet bevægelsen på havet/vandet, som, når man genfinder den på land, er yderst upassende.
Jeg skal ikke kede Dem med en liste over andre skægge eksempler på ord med samme udtryk men forskellige meninger - hov!- blot lufte et af mine udenlandske favoritudtryk i den maritime afdeling. Oversat hedder det at sejle på lorteåen uden padler' - up shit creek with no paddles - og dækker til overflod en situation, hvor man dels er i store problemer, og ikke kommer ud af dem uden at få nas på fingrene. Bemærk også den sproglige finesse "with no", som virkelig understreger at man intet har! Må det aldrig ske for Dem, og må alle Deres dage være flydende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar