lørdag den 18. februar 2012

REBLIK - I ANLEDNING AF EN BEGAVELSE
















Jan Garbarek og The Hilliard Ensemble, Aarhus Domkirke - 16. februar 2012

Rum + Musik = Menneske
Menneske + Rum = Musik
Musik + Menneske = Rum


- Men hvad så med tiden?
- Tiden er døden. Og døden var der ikke.

Garbareks lyd er ikke lineær.  Selvom jeg ikke ved hvad de sang ('chantede' er måske mere passende) er bønnen heller ikke lineær - dels fordi den ofte har så mange gentagelser, dels fordi den netop indgår som et cyklisk element i hverdagen.

Torsdag aften i Aarhus Domkirke rejste rum og musik sig om mig og holdt mig oppe og inde i en hellig treenighed. Jeg blev begavet med noget jeg kun tilnærmelsesvis kan sætte ord på, nu halvandet døgn senere.

Det må også være det begavelse handler om forstår jeg nu. Hvis man har fået noget (hvad sproget så viseligt har antydet også er en slags begavelse), som er noget særligt, så må man gerne give det videre - for det kan helt sikkert også glæde andre.

Tak for alt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar