søndag den 5. februar 2012

LOGAN'S LIP #4















Fordi der er forskel på gode og dårlig slogans

Var så forholdsvis heldig at tilbringe en stor del af min lørdag aften i biografen - og lad os lige gøre hovedattraktionen færdig først - ikke mindst fordi Mission Impossible: Ghost Protocol, på mange måder minder om de reklamer (og slogans) der er dette indlægs hovedemne. For i MI4 kan det indimellem være svært at forstå, hvorfor en tilfældig computer SKAL være fra Dell, et par solbriller tydeligvis være af mærket Persol (og tilmed helt bevidst sat SKÆVT på mr Cruises ansigt ... (Kunne det modsatte tænkes? At hans dressser IKKE bemærkede de sad skævt?) .. for vi bedre kan få øje på dem) og at Appletelefonenens stopur (Gud hjælpe mig) aktiveres og hvide høretelefoner bruges, når alle disse dele snildt kunne være 'generics'?
Men lige umiddelbart inden denne meget lange og ganske underholdende reklamefilm blev afviklet, tiltrak to slogans dumhed sig min altid irritable opmærkshed.
Det første er et slogan for et produkt jeg meget passende ikke kan huske længere. Slogan'et lyder "Fordi der er forskel". Måske var det for et ejendomsmæglerfirma eller en bank - det har helt sikkert været for et produkt, hvor der stort set INGEN forskel er på de udbudte varer (tjenester), hvad der i sig selv udstiller elendigheden. Værre er at det er et tomt udsagn, i bedste fald en redundant påstand, man kan ytre om alt og intet. "Køb dénne ACME svaber - fordi der er forskel" ... på den og andre? Javel, men hvilken forskel? Er denne svaber bedre, billigere, kønnere, mere ergonomisk eller slet og ret ude af stand til at være noget andet end IKKE de andre svabere? Jeg foreslår i lige linie med dette slogan følgende: "Alternativet til dit valg", "Fordi fordi" og "Mere for pengene, end hvis du ikke købte noget som helst."
Det andet slogan er SPIES' "Ferier du ikke vil hjem fra." Og den lader vi stå et øjeblik, mens vi allesammen tænker på alle de ferier vi helst ville have var sluttet hurtigst muligt. Et point for ondsindet men subtil tilsvining af konkurrenternes håbløse feriepakker, men minus for samme elendige evidens som ovenstående første eksempel... Jeg faldbyder her helt gratis følgende fremragende slogans til den tydeligt fantasitappede branche: "ACME rejser - ferier du gerne vil på", "ACME ferie - en rejse der gør dig glad!" og "ACME tours - noget andet end at gå på arbejde."
-
POETENS HODE - FORDI DER ER LIGHEDER!

3 kommentarer:

  1. Det er som blogejeren antyder mange mange rxvsyge reklamer og slogans - jeg bli'r lige så irriteret som jeg fornemmer blogejer gør - hvorfor er der så det - jo fordi de desværre virker i mange tilfælde - de reklamer som folk enten elsker eller hader dem husker de - dem midt i mellem de virker ikke...

    Det samme med gentagelsen - i vist tempi - så glider disse elendige slogans og reklamer ind i det man vel kunne kalde "monoton indoktrinering... 'gaaaaaab'

    Godt indlæg... ;-)

    SvarSlet
  2. "The only enemies I have, is my nervous system shouting at slogans."
    Vessel (Anders Mathiasen) på den fremragende debutalbum ""Enlettered Species" (hermed anbefalet).

    SvarSlet
  3. Ahh da jeg blev mindet om den kunne jeg godt huske den... 'smiler'

    SvarSlet