søndag den 28. april 2013

BY ER EN BY I DANMARK












Ey, tal dansk

Hvad er det med det 'by', som sniger sig ind flere og flere steder. Senest så jeg noget i retningen af 'Planter by Hans Andersen' på en reklame. Hvorfor tror man et 'by' hæver kvaliteten mere end et 'af'. At noget er 'by nogen eller noget' gør det da ikke tydeligere, at der er og bliver brugt omhu og specialviden i fremstillingen gør det? Signalerer det at 'by-produktet' er mere designet eller formgivet end 'af-produktet'? Mere æstetisk, måske. Altså pyntet. Men hvilke varer er ikke fremstillet på baggrund af en formgivnings- og produktionsproces? Er der en grænse? Pasta by Cippolini. Benzin by Martin Aston.
Jeg ved jo godt hvor det kommer fra. De kommer fra den markedsføringslækre praksis med at leje sig selv og sit navn ud, som vi oplever i modebranchen - 'Sneakers by Wood Wood' 'H&M by Stella McCartney Helmut Lang hvad ved jeg.' Det ligner også det vi ser, når produkter sutter på andre produkter og håber på at få en dobbel up, fordi en Hilfiger-handske med GoreTex er bedre end en kinasko med Kina. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor sproget skal tages som gidsel i denne sammenhæng. Og jeg kan ikke forstå man afviser den historiske rod og den regulære betydning der ligger i at være 'af noget.' Af Danmark for eksempel. Der ligger en lille smule farlig forskel i ikke at ville være sit produkt bekendt som noget man har opfostret og dyrket, til forskel fra et produkt man bare har klemt på plads i den form man nu synes det skal ha'.
Denne tekst var ikke 'lavet by mig.' Den var lavet af mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar