lørdag den 7. januar 2023

ÅRSOPGØRELSE A LA BRAINARD 2022























I år blev det tydeligt for mig at klima bliver en del af alt vi foretager os som mennesker. Vi kommer ikke til slå en skid eller bygge et legehus eller købe en oliven uden at tænke klima. Intet vil forblive uberørt af klima i fremtiden.

I år blev det tydeligt for mig at sproget altid vil udvide sig. Udvide udvide sig. det er ikke kun et politisk lingvistisk drej at kalde noget for top top-skat eller midten midten af dansk politik. Vi gør det selv når vi vil understrege betydningen af det vi siger. Jeg prøver ikke at forklare forklare dig dette. Jeg siger det bare: Sproget er vores vigtigste træk. Og det er mere end syntaks og kohærens Chatbot. Mere mere.

I år blev det tydeligt for mig at filmen har fået et talerør (Joachim Trier), som kan (gen)installere den kunstform som langsom, analytisk, æstetisk og (altså) ægte. Hvor har jeg ventet længe på det.

I år blev det tydeligt for mig at Amerika er en del af mig. De ting - ingen nævnt ingen glemt - der sker med den nation har kroge i så definerende dele af min selv- og verdens- og musik- og kunstforståelse, at den næsten-undergang vi er vidner til minder om at se en af sine nærmeste synke ned i elendighed og død. 
"America is waiting for a message of some sort or another.
Takin' it again. Again! Again! Takin' it again.
Well now... no, no... now, we ought to be mad at the government not mad at the people."

I år blev det tydeligt for mig at Disney kommer til at få et problem med alle de dyr de har approprieret i deres fortællinger.

I år blev det tydeligt for mig at vreden er på vej frem (igen). Indignation, forargelse måske endda hævntørst? Det kan også være jeg kom til at læse tre bøger i træk, der trak på den samme energi (Glenn Bech, Kristina Nya Glaffey og Gry Stokkendahl Dalgas), men der tegnede sig alligevel en ny og skarp position i dansk kultur vi kommer til at se mere af, tror jeg.

I år blev det tydeligt for mig at det, at kulturen skrumper ind til mere mundrette stykker for nemmere at kunne fortæres er en form for overlevelsesstrategi, der han glemt forplantningsevnen.

Her blev det tydeligt for mig, at 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar