lørdag den 2. november 2013

EN RÆV ER EN RÆV













Blik på blik

Det var en efterårsaften på Fanøs brede strand - klokken var vel 20 - og jeg kørte på solnedgangen på min cykel. Jeg bemærker en lille hund, som snuser rundt længere ude ved vandkanten og menneskene. Jeg tænker den har en sjov stor hale og pudsig hoppende gang. Den går rundt mellem autocampere og folk på aftentur for sig selv, så først tænker jeg bare den har fået lov til at gå løs, men så tænker jeg det kunne være det slet ikke var en hund, men en ræv. Så kan jeg se det er en ræv. Anatomien, proportionerne, farven og det zigzaggende bevægemønster. Den er helt upåvirket af de standsede biler, folk med kameraer og den mærkelige stemning af udkrænget bur den igangsætter. Dens røde pels er så fint i overensstemmelse med den nedgående sol, og de rastløse krydsende linjer den trækker efter sig med snuden i sporet efter føde, er så fint i overensstemmelse med den flade, uendelige strand.
Det kunne have været mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar